Wanneer betaal ik dividendbelasting, en is dat ook in box 2? - Advocat-nl.com

Wanneer betaal ik dividendbelasting, en is dat ook in box 2?

1 reactie

Vraag van een bezoeker

0
0
13

21.11.2024

Ik heb een BV en wil een deel van de winst als dividend uitkeren aan mezelf als dga. Ik hoor dat ik dividendbelasting moet inhouden en afdragen, en daarna ook nog box 2-heffing betaal. Hoe werkt die dubbellaag en het tarief ervan?

Websitebeheerder 22.11.2024
antwoorddatum: 22.11.2024

Als uw BV dividend uitkeert aan u als aandeelhouder (dga), moet de BV 15% dividendbelasting inhouden en afdragen aan de Belastingdienst. U ontvangt dus 85% netto-dividend op uw rekening (mits het 15%-tarief onveranderd is). Vervolgens moet u in box 2 aangifte doen over datzelfde dividend, omdat u een aanmerkelijk belang heeft (>5%). Het box 2-tarief is momenteel 26,9%. Daarbij mag de ingehouden dividendbelasting verrekend worden, zodat u niet dubbel betaalt.

Soortgelijke vragen

Hoe werkt de nieuwe btw-regel voor e-commerce (OSS-regeling)?

1 reactie
29.11.2024
Ik verkoop online aan particulieren in verschillende EU-landen. Ik hoor dat ik niet meer overal lokaal btw moet afdragen, maar een One Stop Shop (OSS)-regeling kan gebruiken. Wat houdt dat in en hoe meld ik mijn verkopen aan de Belastingdienst?
0
0
9

Moet ik omzetbelasting afdragen over crowdfunding-inkomsten?

1 reactie
23.10.2024
Ik heb een crowdfundingcampagne opgezet voor mijn nieuwe product. Mensen storten geld en krijgen straks mijn product of wat extra’s als beloning. Hoe ziet de Belastingdienst dit voor de btw? Is dat een donatie of een verkoop?
0
0
9

Kan ik een schenking ook spreiden over meerdere jaren?

1 reactie
24.10.2024
Ik wil mijn kinderen geld schenken om belasting te besparen, maar ik heb gehoord dat de jaarlijkse vrijstelling beperkt is. Kan ik het bijvoorbeeld verdelen over twee of drie jaar, of bestaat er risico op samenvoeging van die schenkingen?
0
0
5

Ben ik verplicht een fiscale eenheid voor de btw aan te vragen?

1 reactie
18.12.2024
Ik heb een holding-BV en een werk-BV, en er is onderling veel doorbelasting. Ik hoor dat je samen een fiscale eenheid voor de btw kunt vormen als je financieel, organisatorisch en economisch verweven bent. Is dat verplicht als je aan de voorwaarden voldoet? Of kan ik het ook achterwege laten?
0
0
8
Alles weergeven